Історія із заміною закордонних паспортів стала черговим підтвердженням радянському прислів’ю: хотіли як краще, а вийшло як завжди. Хотіли один із найкращих паспортів у Європі, а отримали величезні черги в ОВІРах і невизначеність із терміном отримання закордонних паспортів.
На краще змінилося тільки одне: ОВІРи, в яких встановлено вузли місцевого рівня Державної інформаційної системи реєстраційного обліку фізичних осіб та їх документування (ДІС - адже паспорти нового зразку можна зробити тільки через неї), вже трохи більше місяця працюють на прийом документів від громадян не по кілька годин на день (або взагалі одну, як в деяких регіонах), а з дев’ятої ранку і до сьомої вечора, або ж до останнього клієнта.
Проте черги громадян, що бажають отримати закордонний паспорт, не зменшилися: наприклад, в Троєщинському ОВІРі Києва щодня приходить аби здати документи біля сотні людей, а ті, хто бажає, аби їх прийняли в перших рядах, іноді займають чергу ще опівночі. "Я прийшла о шостій ранку і записалася в чергу вже чотирнадцятою", - розповідає жінка із черги в Троєщинському ОВІРі.
Терміни ж оформлення закордонних паспортів дещо збільшилися, незважаючи на повну автоматизацію процесу, яка мала би збільшити продуктивність системи і зменшити терміни оформлення документів.
Незважаючи на те, що загальні терміни отримання паспорту принаймні в Києві нібито трохи зменшилися залежно від регіону (про це говорять самі люди, що отримують закордонні паспорти), таке поняття як "термінове оформлення", здається, зникло назавжди.
Офіційно терміново (тобто за строк менше місяця) оформити закордонний паспорт вже не можливо ні за подвійне, ні за потрійне державне мито. Не можна зробити цього і через чорний хід: в Києві говорять про величезні черги, а в регіонах ще й про централізацію, через яку від чиновників на місцях вже нічого не залежить. З тих же причин терміново не можуть оформляти паспорти ні турагентства, ні приватні фірмочки, що заробляють на цьому.
Наче б то все має бути як належне: європейський паспорт, сучасна автоматизована система, захист від свавілля чиновників на місцях і ніякої можливості проскочити через загальну чергу для особливо спритних… Загалом нібито ідеальна картина комунізму, який ми колись так і не добудували: всі рівні.
Проте якою за якістю є та рівність? А такою: для всіх однаково дешево, довго, а решта якісних показників послуг - скоріше за все гірші, ніж завжди.
За словами начальника Паспортної служби Михайла Русинського, для того, аби здешевити послуги за отримання закордонних паспортів, МВС вирішило ліквідувати держпідприємство "Ресурси-Документ", що надавало посередницькі послуги із прискореної видачі паспортів. Причина – купа нарікань від громадян, нардепів, КРУ та решти контролюючих органів щодо необґрунтованого нав’язування клієнтам супутніх послуг на кшталт різних страховок тощо.
Крім того, як вважає Олександр Драніков, заступник гендиректора напівдержавного, напівприватного консорціуму ЄДАПС, що є ексклюзивним виготовлювачем закордонних паспортів і вузлів системи ДІС в Україні, "Ресурси-Документ" мало невиправдані переваги перед своїми конкурентами, а саме приватні посередники оформлювали закордонні паспорти через ОВІРи, а всі офіси "Ресурси-Документ" обладнанні вузлами системи ДІС, що дозволяють вносити дані безпосередньо в базу даних МВС і робити фото для пластикової сторінки. Тобто це держпідприємство фактично дублює МВС та ще й бере за це гроші.
В самих же "Ресурси-Документ" все це спростовують (показуючи купу подяк у книгах відгуків, що ведуть підрозділи підприємства), і нарікають на те, що з ліквідацією підприємства зупинилася робота біля 30 місцевих вузлів ДІС, що працювали на прийом документів і фотографування громадян на закордонні паспорти. Як за даними держпідприємства, так і паспортної служби, загальна потреба в таких вузлах становить близько 700 одиниць, але сьогодні в підрозділах МВС працює лише 91 вузол (окрім тих, що встановлені в "Ресурсах-Документ"), тобто 7,5 частина від потреби.
Проте, за словами Русинського, аби забезпечити інтереси всіх громадян, потребуючих закордонних паспортів, вистачить і близько 320 вузлів місцевого рівня ДІС. Задля збільшення їх кількості в регіонах вже встановлено 68 нових вузлів місцевого рівня, які мають запрацювати "найближчим часом" (точнішої дати ніхто не називає), а також до офісів МВС мають бути перенесені ті 30 вузлів, що використовувало "Ресурси-Документ". Загалом має бути 190 вузлів.
До того ж, за словами пана Русинського, у міністерстві ухвалили принципове рішення про те, що до оформлення закордонних паспортів не буде залучатися жодного підприємства, ні державного, ні приватного – МВС буде робити все самотужки, в тому числі і надавати послуги, що надавало "Ресурси-Документ".
"Можливо на початку ці послуги (що раніше надавало "Ресурси-Документ") і не будуть надаватися абсолютно в такому вигляді, як це робило до останнього часу "Ресурси-Документ", але й коштуватимуть вони набагато менше, - говорить Михайло Русинський. – Проте, думаю, це буде лише тимчасово, адже МВС найближчим часом зробить добре обладнанні зручні офіси, рівень послуг в яких буде кращим".
Що мається на увазі під "не абсолютно таким" видом послуг, у керівника Паспортної служби довідатися не вдалося, проте як вдалося дізнатися від деяких службовців відповідних підрозділів МВС, відмінність буде полягати саме в гіршій якості послуг. Наприклад, ті ж черги в ОВІРах через нестачу вузлів місцевого рівня тощо.
Тому, судячи з усього, зручний і швидкий способу отримання закордонного паспорту на додачу до ультрасучасного бланку українці навряд чи отримають найближчим часом.
І справа не тільки в тому, треба чи не треба було ліквідовувати "Ресурси-Документ" чи поновлювати з консорціумом ЄДАПС контракти на виготовлення паспортів, які намагалися оскаржити у 2005-2006 рр. в суді через кримінальні справи, що заводила прокуратура. Адже самий факт цих дій проблеми з якості і термінів оформлення закордонних паспортів не вирішує.
Справа в тому, що такими категоріями як потреба та зручність громадян при вирішенні подібних проблем влада просто не оперує. Більшість проблем, пов’язаних з наданням адміністративних послуг в Україні, незмінно впираються в те, хто саме буде надавати ці послуги. Проте їх якість зостається поза полем зору чиновників.
Пересічного громадянина не цікавить, хто саме йому надає послуги, йому треба, щоб все було швидко, якісно і за помірні гроші. Проте в Україні вирішення таких проблем зводиться лише до нічого не з'ясовуючих перепалок і взаємних звинувачень високопосадовців і решти відповідальних осіб.
Тож кілька днів тому міністр внутрішніх справ Василь Цушко вже встиг заявити, що всі проблеми через те, що Указ Президента від 11 травня щодо введення нового зразка закордонних паспортів змусив МВС укласти на "кабальних умовах" угоди на виготовлення паспортів.
Про те, який може бути вихід з цієї ситуації, аби українці не мордувалися в паспортних столах і ОВІРах, поки що не сказав ніхто.
Антоніна Бажан,ЕП, 23.08.2007, 15:21
No comments:
Post a Comment